יום שלישי , אפריל 16 2024

קטן עליכם: טקס הפרידה המוחשית מהמוצץ של ילדי הגנים בעיר

עינת בלצר ינאי, מנהלת אשכול ערמונים, מספרת על פעילויות השנה בקרב ילדי הגנים במסגרת המודל העירוני "הגן הזה הוא אני"

יוזמה של הילדים, צילום: באדיבות דוברות עיריית רמת גן
יוזמה של הילדים, צילום: באדיבות דוברות עיריית רמת גן

לאחר שנה של עשיה סביבתית שצמחה מתוך חלומות של ילדים באשכול ערמונים, הילדים בחרו להקים עץ כזה בגינה הסמוכה לאשכול. גם באשכולות רעות ועמידר “צמחו” עצי מוצצים לילדי השכונה הקטנטנים.


רוצים להדליף? שלחו וואטסאפ

הצטרפו לדף הפייסבוק שלנו


רעיון עץ המוצצים נולד ככל הידוע בקיבוצים לפני שנים רבות, וקיבל תאוצה בשנים האחרונות בעקבות ספר תחת שם זה מאת לי טרכטמן. עץ המוצצים מסייע להורים ולפעוט/ה בפרידה מהמוצץ על ידי תלייתו עם חוט על העץ, לצד מוצצים רבים אחרים, ובכך להפוך את הפרידה למוחשית ועובדה מוגמרת. עיריות רבות ברחבי הארץ שיתפו פעולה עם הספר והקימו “עץ מוצצים” רשמי בגינה או פארק מקומי – והתופעה החלה להתפשט ברחבי הארץ.

פרידה מוחשית מהמוצץ לילדי הגנים, צילום: באדיבות דוברות עיריית רמת גן
פרידה מוחשית מהמוצץ לילדי הגנים, צילום: באדיבות דוברות עיריית רמת גן

לדברי עינת בלצר ינאי, מנהלת אשכול ערמונים, הפרויקט נולד מתוך צורך של ההורים והילדים, והייחוד של הפרויקט המקומי הוא שכאן הילדים ביקשו לעשות את זה. זה כל היופי, היא אומרת. הרי יש עצי מוצצים בכל הארץ. מה שיפה אצלנו זה שהילדים העלו את הצורך הזה, והם הקימו את העצים, ואת השילוט ותלו את החוטים”.

“הילדים יוצרים את הסביבה שלהם”

זה מה שמצפה לך בשנה הבאה חמוד, צילום אילוסטרציה
זה מה שמצפה לך בשנה הבאה חמוד, צילום אילוסטרציה

לרצונות של הילדים יש באמת משקל בפעילויות לאורך השנה?

“ברמת גן התפיסה היא שילדים בונים את הגן. יש לנו מודל עירוני, ״הגן הזה הוא אני״ ובהלימה למודל הילדים בונים ויוצרים את הגן שלהם והסביבה. גן תמר החליט שהוא עושה עץ מוצצים, והצטרפו אליו גנים אחרים. וזה לא רק העץ מוצצים. הילדים משפיעים על הסביבה. אצלנו באשכול ערמונים בשכונה בדרך לאשכול בתחילת שנה היה זוהמה לכלוך, זרקו דברים על הרצפה, המרחב היה מאוד לא מכבד. אז פנינו לילדים, הראינו להם איך הוא נראה, עם בדלי סיגריות, צואת כלבים וכדומה ואחר כך שאלנו אותם מה אפשר לעשות”.

זו אחריות קצת כבדה לילד, לא?

“מדובר בילדים בני 3 עד 6. יש לנו 6 כיתות גן מהממלכתי והממלכתי דתי. וכאן, כשאני אומרת הילדים משפיעים על הסביבה, חשוב להגיד שהילדים העלו מלא רעיונות. אחת הילדים, יהלי מגן תאנה, בגיל 4 או 5, אמרה לי: ‘עינת, אל תדאגי. אני אכנס את מועצת החכמים שלי, ואנחנו נמצא פתרון. למחרת הגננת טלי שמאי קיבלה סרטון וואטסאפ מאמא של יהלי, שיהלי כינסה את כל המשפחה, ההורים, אחותה, סבא וסבתא וביחד היא סיפרה על הבעיה. לקחנו את יהלי לכל כיתות האשכול, היא נכנסה וסיפרה להם איך היא פותרת את הבעיה והדליקה אותם על הרעיון. ואז ילדים מכל האשכול הקימו קבוצות חכמים אצלהם בבית ושלחו מצגות וסרטונים עם הצעות מה אפשר לעשות. ערכנו בחירות, והרעיון שזכה היה הפנינג הליכה”.

איך הפנינג הליכה יכול לפתור בעיה של סביבה מזוהמת?

“הילדים אמרו אם אנשים ילכו ברגל לגן ולא במכוניות ואז יאהבו את הסביבה שלהם ואז הם לא ילכלכו. במקרה נוסף, מול האשכול הייתה גינה מאוד מוזנחת. בשיתוף פעולה של הרשות ופיקוח ומחלקת גינון ונוף, הקמנו בשטח גינת תבלינים”.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל info@rgg-news.co.il

לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות
לקריאת כל התגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אולי יעניין אותך גם:

כרמל שאמה הכהן. צילום (ארכיון) דוברות עיריית רמת גן

שאמה הפסיד בתביעה בגלל תגובה בפייסבוק: “עלול להשפיל את התובע”

תפריט נגישות