יום שלישי , מרץ 31 2020
ראשי / איך מתמודדים עם החרדות של הילדים

איך מתמודדים עם החרדות של הילדים

הפסיכולוגית ההתפתחותית פרופ' נעמה עצבה-פוריה: "מה שההורים ישדרו, זה מה שהילדים יבינו ויחוו. אל תבטלו את הפחדים של הילדים, אבל אל תשדרו לחץ"

ילדים בחרדה. צילום המחשה
ילדים בחרדה. צילום המחשה

"חשוב לזכור שהילדים מסתכלים על ההורים, כאשר יש מצב לא ברור ומלחיץ, כמו אזעקה. לכן, מה שההורים ישדרו, זה מה שהילדים יבינו ויחוו", כך אומרת הפסיכולוגית ההתפתחותית פרופ' נעמה עצבה-פוריה, נציגת פורום ארגוני הפסיכולוגיה הציבורית בישראל.


  הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ של רמת גן ניוז

  יש לכם תלונה דחופה או משהו שחשוב לטפל בו? פנו למייל האדום של "רמת גן" Rggnews1@gmail.com


לדבריה, "חשוב לתקף את הרגשות. להכיר בכך שהרעש של האזעקה והמתח לא נעימים ומעוררים פחד. מאידך, חשוב לחזק ערכים חיוביים: את תחושת היחד בממ"ד/בבית, את המרחב האישי והמשפחתי הבטוח. חשוב להימנע מלבטל את הפחדים. לא לומר לילדים שזה סתם ולא קרה שום דבר. או להבדיל, לפעול בצורה קיצונית ומלחיצה מדי".

מה לגבי מגע פיזי?

"זה עניין מאוד חשוב בעיתות חירום ותקופות לחץ. במיוחד ככל שאנו יורדים עם גילאי הילדים. מומלץ פחות מלל ויותר מגע. חיבוק. ערסול נעים. עם הילדים הגדולים, יותר מלל, בד בבד עם מגע".

מה עוד אפשר לעשות עם הילדים במקלט?

"כדאי לארגן את הממ"ד כמקום נעים. להכניס משחקים. פעילות שהילדים אוהבים. יצירה. בלונים – זה נהדר, כי אפשר לנשום ולנשוף. פעילות שמפחיתה חרדה. מומלץ גם להכניס מוזיקה לממ"ד. משהו טעים ומתוק לאכול ולשתות. גם אם זה נשמע מוזר, זו הזדמנות לזמן משפחה יחד, וכדאי להפוך את הבילוי יחד לאירוע נעים".

ומה לגבי טלוויזיה ורדיו?

"מומלץ להימנע ליד הילדים. הדיווחים הדרמטיים ברצף והאינטונציה של הדוברים בכלי התקשורת פוגעים בילדים".

משרד החינוך פרסם הנחיות להורים:

1. מידע – יש לתת לילדים מידע אמין, לעודד אותם לשאול שאלות, לענות בצורה עניינית וברורה בהתאם לגילם.

2. התייחסות רגשית – לאפשר ביטוי של רגשות, לעודד, לתת תמיכה ולגיטימציה למכלול הרגשות.

3. כוחות התמודדות – יש לסייע לילדים לזהות את הכוחות שלהם להתמודדות באמצעות סקירה של דרכי התמודדות יעילות שסייעו בעבר.
מומלץ לשאול: מה עזר להם להתמודד בעבר? מה עוזר להתגבר על קושי? (ספורט, הרפיה, חיבוק, פעילות וכו').

4. חשוב לשמור על שגרה – שגרה מעניקה קביעות ובטחון, לכן, חשוב ככל הניתן להמשיך בכל הפעילויות המתאפשרות בהתאם להוראות פיקוד העורף .

5. צמצום החשיפה לתקשורת ולחדשות.

6. נוכחות הורים/מחנכים – מומלץ להקדיש זמן קבוע , עקבי ורציף לשיח יזום עם הילדים, על מנת לאפשר הקשבה וביטוי רגשות.

7. הכנת ממ"ד או מרחב מוגן – מומלץ לתזכר את הילדים היכן הממ"ד או המרחב המוגן בבית, להדגיש את חשיבות הכניסה לממ"ד.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל dnewsltd@gmail.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אולי יעניין אותך גם:

מבצע חיסונים בגבעתיים. צילום: עיריית גבעתיים

ילדי גבעתיים מתחסנים