בשנים האחרונות חווה רכבת ישראל גידול עצום בהיקף הנסיעות, ובכלל זה עלייה משמעותית במספר זוגות האופניים המועלים ברכבת. יחד עימם קיים גידול משמעותי בהיקף השימוש ברכבת בקרב נוסעים בעלי מוגבלויות.
בעשור האחרון זינק מספר הנסיעות ברכבת יותר מפי שניים, מ-35.9 מיליון בשנת 2010, ל-67.7 מיליון בשנת 2018. הגידול מבטא גם עליה חדה במספר הנסיעות של נוסעים עם מוגבלויות, שמספרן צפוי לעבור את רך 65 אלף הנסיעות בשנת 2019.

הנוסעים שעולים לרכבת עם אופניים בשעות השיא, עושים שימוש בקרון המיועד לנוסעים עם מוגבלויות, ובשל כך נפגע השירות לנוסעים אלו. במקרים רבים נקשרים האופניים למעקות הבטיחות ולמעברים, באופן שחוסם את המעבר לנוסעים עם מוגבלויות. חלק מהרוכבים אינם נשמעים להנחיות הבטיחות, קושרים את אופניהם בכניסות לקרונות הרגילים, תוך חסימת דלתות הקרון באופן שפוגע בכלל נוסעי הרכבת ובמיוחד באזרחים ותיקים, נוסעים עם עגלות תינוקות וכיו”ב.
בהיעדר תשתית מסילה מספקת, לצד מחסור בקרונות וצי נייד, לא ניתן כיום להאריך את הרכבות בקרונות נוספים ולהגדיל תדירותן. לכן נדרשת הרכבת לאזן בין צרכיהם של הנוסעים בה, כדי להביא למיצוי מיטבי של המשאב הרכבתי המוגבל, לטובת כלל הציבור.
משרד התחבורה ורכבת ישראל מודעים לצרכיהם של רוכבי האופניים וליתרונות הגלומים בשימוש באופניים כמענה משלים לשימוש בתחבורה ציבורית. אולם לנוכח הגידול בביקוש לנסיעות ברכבת והצפיפות בשעות השיא יש לאזן בין צרכיהם של כלל משתמשי הרכבת ולאפשר מתן שירות לנוסעים עם מוגבלויות בהתאם לחובתה החוקית של הרכבת. לשם כך גובשה, בעבודת מטה במשרד התחבורה וברכבת ישראל, מדיניות האופניים החדשה, אשר עיקרה אישור העלאת אופניים מתקפלים בשעות השיא, כאשר הם מקופלים בלבד ובתיק נשיאה ייעודי, המוצגת עתה להערות הציבור.
הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ העירונית
אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל info@rgg-news.co.il