יום שישי , מרץ 29 2024

עבודה עברית: אבשלום קור בראיון סוף הדרך

רגע לפני שהוא מגיע להרצות בגבעתיים, אבשלום קור לא מפסיק להתפעם מקסמה של העברית ומנבא מתי נגיע שוב למונדיאל, אם בכלל

אבשלום קור, צילום פרטי
אבשלום קור, צילום פרטי

ביום שני הקרוב, בשעה 20:00, יגיע ד”ר אבשלום קור למפגש מיוחד במרכז קהילתי בית ראשונים בגבעתיים. המפגש מתקיים במסגרת חודש הקריאה בעיר ויעסוק בייחודה של העברית. “אומרים שעברית קשה שפה”, מסביר קור על הצפוי, “אני מראה ששפות אחרות, אפילו אנגלית, קשות הרבה יותר. אני מראה כמה בעברית המילים קצרות ובשפות אחרות המילים יותר ארוכות, זאת כי יש לנו ארץ קטנה אז אנחנו צריכים מילים קצרות”.

“אנחנו יודעים לשחק כמו ספרד וארגנטינה?”


רוצים להדליף? שלחו וואטסאפ

הצטרפו לדף הפייסבוק שלנו


אבשלום קור, למי שלא מכיר, הוא שדרן רדיו ומנחה טלוויזיה ישראלי. בעל תואר דוקטור בלשון עברית. “המפגש מלווה במצגת עם תמונות וסרטונים”, הוא מסביר את אופי האירוע, “ביניהם אפילו סרטון של טשרניחובסקי מדבר על העברית. דברים מעניינים. פתאום לראות את האיש שעל השטר של 50 שקל מדבר. אציג את כתב ידו של בר כוכבא שנמצא בחפירות ארכאולוגיות ושם רואים שהוא דיבר עברית מדוברת, ממש כמונו, בר כוכבא כתב ‘חזק ת’מקום’ במקום לומר חזק את המקום. הוא ידע שנבין את מה שכתב. הוא לא רק דיבר כך אלא גם כתב כך”.

אפשר לבקש דוגמית?

“דוגמא רלוונטית היא המונדיאל. בדרך כלל עמים לא קוראים לזה “מונדיאל”. האנגלים קוראים לזה באנגלית, הרוסים ברוסית, הגרמנים בגרמנית, אבל היהודים לא קוראים לזה בעברית. למה? מה קרה? למה אנחנו צריכים לקרוא לזה כמו ספרד וארגנטינה? האם אנחנו יודעים לשחק גם כמו ספרד וארגנטינה? למה עמים אחרים יכולים לקרוא לזה בשפתם ואנחנו לא?”.

“העברית היא טעם החיים של העם”, צילום אילוסטרציה
“העברית היא טעם החיים של העם”, צילום אילוסטרציה

איזה מסר אתה מעוניין להעביר במהלך ההרצאה?

“קודם כל אני משווה את העברית לשפות אחרות, לאנגלית, לרוסית, לערבית, בדברים שכל אחד יכול להבין, בדברים שיש בהם חיוך ושמחה וגאווה. ואני אומר את האמת הגדולה: שבימי בית המקדש השני בארץ ישראל הפסיקו לדבר עברית ורק אחרי שהפסיקו לדבר עברית, איבדנו את ארץ ישראל. אחרי 1,700 שנה בגולה, כשחזרנו לעברית, רק אחר כך קמה התנועה הציונית. מה שאני בא להגיד זה שהעברית שונה מכל שפה בכך שהיא טעם החיים של העם. שפות אחרות הן שפות שמדברים, אצלנו היא החיים שלנו. יש לשפה הזו כח מיוחד בשבילנו”.

ידוע שאתה פחות מתחבר לסלנג. יש מילה שאתה לא אוהב במיוחד?

“אני רק אתן לך דוגמא. היום, כשאתה רוצה להגיד שמשהו נהדר, אתה אומר סוף הדרך. בת של חברים שלי רצתה להחמיא לסבתא המבוגרת שלה, אז היא אמרה לה: ‘סבתא, את נראית סוף הדרך’. אפשר לומר שהסבתא לא הבינה את זה כך. ולכן צריך להיזהר איך ומה אומרים”.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל info@rgg-news.co.il

לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות
לקריאת כל התגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אולי יעניין אותך גם:

אכיפה של שוטרי התנועה של מרחב דן ושוטרי תחנות רמת גן- בני ברק, גבעתיים ומסובים בנקודות מרכזיות. צילום: דוברות המשטרה

מורידים את האופניים החשמליים: 153 דוחות נרשמו ברמת גן, גבעתיים והסביבה

תפריט נגישות