רגע לפני שהצלצול הראשון יבשר על פתיחתה של שנת הלימודים תשפ"ו, מערכת החינוך בגבעתיים מסכמת קיץ של היערכות. משיפוץ מוסדות ועד להטמעת תכניות פדגוגיות חדשניות, העיר מוכנה לקלוט את אלפי התלמידים שיצעדו מחר (ב') בשעריה. ישבנו לשיחה עם אורית גור כהן, ראש מינהל החינוך, כדי לשמוע על החידושים, האתגרים, ועל החזון החינוכי שיוביל את העיר בשנה הקרובה.
מהם שלושת הדגשים המרכזיים שאגף החינוך בגבעתיים שם לעצמו לשנה הקרובה?
"שנת הלימודים נקראת אצלנו השנה: 'אתה, אני והשלישי המלאכותי'. הרעיון הוא לנוע על רצף שבין שני קטבים – מצד אחד, הקניית מיומנויות טכנולוגיות ובינה מלאכותית (AI) שיכינו את התלמידים לעתיד, ובצד השני, שימת דגש על שימור וחיזוק הקשרים הבינאישיים. אנחנו מדברים על הרצף שביניהם ולא שוכחים שאנחנו בני אדם".
כיצד נערכה העירייה במהלך הקיץ מבחינת שיפוצים, בינוי והכנת מוסדות החינוך?
"ההיערכות נמשכת עד הרגע האחרון, הן במישור הפיזי והן בציוד. פתחנו ארבעה גני ילדים חדשים במתחם 'הסיטי', שהוא מתחם חדשני ויוצא דופן שבקרוב יכלול גם מרכז לגיל הרך. בנוסף, נפתח גן תקשורת חדש ובכל הגנים הקיימים נערכים שיפוצים. הבשורה החשובה ביותר היא שכל הגנים ובתי הספר בעיר ממוגנים באופן מלא, לאחר שהשלמנו את בניית הממ"קים. בבית הספר 'שמעון בן צבי' חנכנו מבנה חדש וחדשני, המותאם לסגנונות למידה אחרים".

מהם נתוני הרישום לשנה זו? האם ישנה עלייה במספר התלמידים?
"גבעתיים הופכת לעיר צעירה יותר ויותר, ואנחנו רואים את זה כל שנה במספרים, בעיקר בשכבות הנמוכות של בית הספר היסודי. יותר תושבים צעירים עוברים לעיר, ולראשונה מאז שנות ה-60, התחלנו בבנייה של שני בתי ספר יסודיים חדשים ברחובות ההסתדרות ופטאי, ובהמשך ייבנה תיכון חדש. הכיתות ביסודי יעמדו בתקן של עד 34 תלמידים, ואנחנו מקפידים על פיזור בגנים שיהיה קרוב ככל האפשר לבית".
אילו יוזמות חינוכיות חדשות ומיוחדות מתוכננות לשנת הלימודים תשפ"ו?
"אנחנו משיקים שורה של תוכניות פורצות דרך. נתחיל בתוכנית ייחודית של דמוקרטיה בגני הילדים, ובהמשך נקיים שבוע דמוקרטיה עירוני. תוכנית הדגל שלנו, 'באזז', תפגיש את כל תלמידי כיתות ז' בעיר ללמידה משותפת מחוץ לבתי הספר, במגוון של כ-30 תוכניות בחירה – מתיאטרון וקומיקס ועד למידה עם משקפי VR. בנוסף, אנחנו מרחיבים את 'מכינות לחיים' לכל התיכונים, מחזקים את לימודי האנגלית הדבורה בשיתוף פעולה עם GCC מנהטן, ומשיקים את תוכנית 'מנהיגי העתיד' לתלמידי כיתות י'".

כיצד מערכת החינוך מתמודדת עם הפערים הלימודיים והרגשיים שעדיין קיימים?
"אנחנו מבינים שאנחנו בתקופה לא פשוטה, ולכן שמנו במרכז את נושא החוסן. זה בא לידי ביטוי בהכשרת יועצות, בפתיחת קבוצות תמיכה רבות ובהרחבת השירות הפסיכולוגי. המקום הרגשי הוא החשוב ביותר, כי רק כשהוא מטופל, התלמיד פנוי ללמידה. במקביל, צוותי החינוך יצרו קבוצות קטנות ומענים ייעודיים לסגירת פערים לימודיים".
המחסור באנשי הוראה הוא אתגר ארצי. כיצד גבעתיים מתמודדת עם זה?
"אכן חסרה לנו עדיין גננת אחת, אבל בסך הכל המצב יציב. לפני שנתיים יצרנו חיבור ייחודי עם סמינר הקיבוצים, והכשרת הסטודנטים נעשית אצלנו בעיר, על ידי המורים שלנו. בנוסף, אנחנו משקיעים המון בשימור ופיתוח הצוות הקיים – דרך השתלמויות, פעילויות כיף ומתן גיבוי. תחושת שייכות וגאוות יחידה מביאה לנו צוות איכותי יותר מכל דבר אחר".

לאור המצב הביטחוני, כיצד שודרגו סידורי הביטחון במוסדות החינוך?
"כפי שציינתי, גבעתיים היא העיר היחידה בארץ עם 100% מיגון במוסדות החינוך. אגף הביטחון מבצע את כל ההכשרות הנדרשות למאבטחים ומחדד נהלים לצוותים החינוכיים. אנחנו מקווים שמדינת ישראל תסדיר בקרוב את סוגיית המאבטחים".
מהי מדיניות העירייה בנושא הכלת תלמידים עם צרכים מיוחדים?
"אנחנו שואפים לתת מענה לכל ילדי העיר בתוך העיר. פתחנו כיתות חינוך מיוחד בתוך בתי הספר היסודיים, כולל כיתות תקשורת חדשות וכיתות ללקויות למידה. אנחנו מוסיפים כיתות בכל שנה מתוך רצון לאפשר מענה מדויק לכל ילד".
מהו היעד המרכזי שהשגתו בסוף שנת הלימודים יגדיר אותה כמוצלחת?
"היעד המרכזי שלי הוא שלילדים ולנוער שלנו, בסוף השנה הזו, יהיו כלים טובים יותר להתמודדות עם העולם סביבם, ושהם יצליחו. זה העיקר".
אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל info@rgg-news.co.il