יום ראשון , מאי 19 2024

תשעה באב במחנה הצופים: החניכים הצמים חזרו לבתיהם

רז פרל, יו"ר הנהגת צופי רמת גן מסביר מדוע לא כל החניכים נמצאים היום במחנה ומתי יחזרו לפעילות עם חבריהם. וגם: רבנים מקומיים מסבירים על הצום ומשמעויותיו

מחנה הקיץ ביער עופר, צילום: באדיבות ההורים
מחנה הקיץ ביער עופר, צילום: באדיבות ההורים

ביום שישי האחרון הגיעו חניכי שבט צופי רמת גן למחנה הקיץ השנתי ביער עופר. במוצאי שבת שבו חלקם לבתיהם בשל צום תשעה באב החל היום. רז פרל, יו”ר הנהגת צופי רמת גן מספר. “יש לנו פה ילדים ביער שצמים בתשעה באב. מאחר וביער הזה יש עומסי חום כבדים, ההוראה המאוד ברורה מבחינתנו לטובת אותם ילדים שלא יכולים להישאר ביער בעומס החום הכבד חום בצום, הסיכום היה שאנחנו מורידים אותם למטה לרמת גן חזרה ומיד בתום הצום הם חוזרים חזרה למחנה”.


רוצים להדליף? שלחו וואטסאפ

הצטרפו לדף הפייסבוק שלנו


כמה מהחניכים במחנה צמים?

“יש כמה ילדים מרמת גן שצמים בתשעה באב. ילדים אחרי גיל הבר מצווה שלהם. אני לא צם באופן אישי אבל יש פה כאלה שכן צמים”.

מדוע לא איפשרתם להם לצום במחנה?

“מאחר שהחום הכבד שיש פה מקשה על הצום, זה הסיכום. אי אפשר לקחת סיכון שיקבלו מכות חום. הייתה בקשה שמי שרוצה לצום יגיד לנו ונטפל בזה. אנחנו פועלים לפי ההנחיות, אין לנו רצון לטפל באינפוזיות. ולכן הילדים יורדים חזרה לרמת גן בצורה מבוקרת ומסודרת, ובתום הצום עולים בחזרה ליער לסיום המחנה”.

הצופים במחנה עופר, צילום באדיבות ההורים
הצופים בפעילות מחנה הקיץ, צילום באדיבות ההורים

“מגיל 13 הוא חייב בכל המצוות”

הרב ציון פלאח, רב בית כנסת גבעולים, מדוע ביהדות ימי בין המצרים נחשבים מועדים לפורענות?

“קרו הרבה הרבה דברים לא טובים לעם ישראל בזמנים האלה. מאז שהמרגלים חזרו בתשעה באב מהשליחות של משה רבנו והוציאו את דיבת הארץ רעה. חורבן בית ראשון, חורבן בית שני, שניהם קרו בתשעה באב. הנביא ירמיה מקונן במגילת איכה ואומר: ״כל רודפיה השיגוה בין המצרים״. כל ההפטרות שאנחנו קוראים בשלושת השבתות הללו הם הפטרות של פורענות. זה זמן שהקדוש ברוך הוא תובע את עלבונו. וכשעם ישראל לא עושים את רצונו של מקום, אז במקום לכלות אותם, הוא כילה את חמתו בעצים ואבנים, שרף את בית המקדש והחריב את ביתו”.

זוכרים את חורבן ירושלים, צילום אילוסטרציה
זוכרים את חורבן ירושלים, צילום אילוסטרציה

רב נוסף מרמת גן, אשר ביקש להישאר בעילום שם, מסביר מדוע חלה החובה על ילד בן 13 לצום בתשעה באב. “זה הכל שאלה של אמונה. יש אנשים שבין המצרים לא הולכים לשום מקום. השאלה היא האם יש ילדים כאלה? מגיל 13 הוא חייב בכל המצוות. הרבה בתשעה באב לא הולכים לים, או לטיולים. אם הוא בא מבית דתי, אז זה כמו הבית. ואם הוא בא מבית לא כל כך דתי אז הוא עושה מה שההורים שלו יגידו לו”.

“יש עניין של פיקוח נפש”

הרבה הרפורמית, רחל דרוק, מגבעתיים מזדהה עם הילדים הצמים. “אני הייתי במחנה קיץ (בארצות הברית, ג.ד.) בתוך ילדה בתשעת הימים ובתשעה באב עצמו. היו כל מיני שינויים. הם לא לקחו אותנו לשחות בבריכה בתשעת הימים ולא בתשעה באב, כדי לציין שאנחנו בתקופה הזאת. נראה לי שיש איזשהו רצון גם לציין שאנחנו בתקופה של אבל. אפילו אם הם לא ממש מתאבלים על זה שאין בית המקדש, עדיין בהיסטוריה של העם היהודי אנחנו עכשיו בתקופה מאוד עצובה של דברים נוראיים שקרו לעם שלנו בימים האלו”.

הרבה הרפורמית רחל דרוק מגבעתיים, צילום פרטי
הרבה הרפורמית רחל דרוק מגבעתיים, צילום פרטי

מה דעתך על הרצון של הילדים לצום במחנה?

“יש לילד זכות להחליט על הרוחניות שלו. אני חושבת שצריכים לשמור עליו יותר. אם מגיעים למצב שיש סכנה לבריאותו, אז שיתנו לו לאכול ולשתות אפילו אם הוא קצת מתנגד כי הכי חשובה הבריאות. יש עניין של פיקוח נפש”.

בקהילה הרפורמית גם בנות אמורות לצום?

“בארצות הברית בקהילה הרפורמית הייתי אחת היחידות שצמה. פה לאו דווקא מצפים שהנערות יצומו. לכל אחת יש את החופש להחליט אם כן או אם לא”.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל info@rgg-news.co.il

לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות
לקריאת כל התגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אולי יעניין אותך גם:

עבודות הרכבת הקלה ברמת גן

המשאל השבועי: האם הקו הסגול יגרום לנו להשאיר את האוטו בבית?

תפריט נגישות