יום שני , אוגוסט 10 2020
ראשי / דו גלגלי בסכנה – אור ירוק חושפת את נתוני הנפגעים ברמת גן

דו גלגלי בסכנה – אור ירוק חושפת את נתוני הנפגעים ברמת גן

ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "מדינת ישראל היא אחת מהמדינות הגרועות והמסוכנות לרוכבי האופנועים והקטנועים מבין מדינות ה-OECD. בכל מדינה מתוקנת היו מוציאים לפועל תכנית אשר תצמצם את מספר הרוכבים ההרוגים הגבוה אבל בישראל הדבר מתקבל באדישות".

שוטרי יס
שוטרי יס"מ רכובים על אופנועים, צילום: באדיבות דוברות משטרת ישראל

66 רוכבי אופנועים וקטנועים נהרגו בשנת 2019 בתאונות דרכים, לעומת 44 רוכבי שנהרגו ב-2018  – עליה של 50%.
כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס.

מניתוח הנתונים עולה כי שנת 2019 הייתה הקטלנית ביותר לרוכבי האופנועים והקטנועים ב-15 השנים האחרונות. גם שנת 2020 מסתמנת כשנה קטלנית במיוחד לרוכבי האופנועים והקטנועים כאשר 34 רוכבים נהרגו מתחילת השנה בתאונות דרכים לעומת 27 רוכבים שנהרגו בתאריך המקביל בשנת 2019 – עליה של 26%. למרות הסגר הארוך ולמרות הירידה בכלי הרכב שנעים בכביש נרשמת עליה חדה במספר הרוכבים שנהרגו בתאונות דרכים מתחילת השנה – התחום היחיד שבו ישנה עליה בהרוגים.

מהנתונים שהתפרסמו, בתחום העירוני בלבד נפגעו 1,532 רוכבי אופנועים וקטנועים בתאונות דרכים בשנת 2019  ו-20 נהרגו, שניים יותר מאשר בשנת 2018. על פי נתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס תל אביב-יפו היא העיר בה נפגעו הכי הרבה רוכבי אופנועים וקטנועים בשנת 2019 בתאונות דרכים.
לעומת זאת, בירושלים נהרגו שישה רוכבים בשנת 2019 בתאונות דרכים – הכי הרבה בשנת 2019.

גם ברמת גן נפגעו 73 רוכבי אופנועים וקטנועים בתאונות דרכים בשנת 2019, 13 מתוכם נפצעו קשה.

הפתרון: הגברת המודעות בקרב הרוכבים

בעמותת אור ירוק קובעים כי ניתן לצמצם באופן משמעותי את מספר הנפגעים וההרוגים בקרב הרוכבים באמצעות מספר פעולות.

רגישות האופנוע לכביש חלק או לכבישים שרמת תחזוקתם נמוכה, היא נקודה חשובה לגורמים האחראים על התשתית, ולכן יש להבטיח שפני הכביש יאפשרו אחיזת כביש טובה, בעיקר במיקומים קריטיים כמו עקומות ובאזורי עבודות בכביש. יש לקחת בחשבון את מאפייני האופנוע בתכנון סימונים, פסי האטה ויש לספק אזורים נטולי מכשולים בצידי הדרך ומעקות בטיחות ידידותיים לאופנועים.

יש למפות את מוקדי הסיכון לרוכבי האופנועים כפי שנעשה בנושא מוקדי סיכון רגילים. בהתאם לתוצאות יש לתעדף את הטיפול במוקדי סיכון אלו, זאת תוך הנגשת המידע לציבור הרוכבים.

חייבים להגביר את מודעות הרוכבים לנראות. ניתן לשפר נראות ובולטות באמצעות הסברה וחינוך של הנהגים, כדי שיהיו מודעים יותר לנוכחותם של אופנועים, ולשפר את ההסברה גם בקרב הרוכבים עצמם. בנוסף, מערכת ABS או מערכות דומות, הופכות את הבלימה לקלה וליעילה יותר. אמצעים ארוכי טווח יכולים לכלול שיפור הבטיחות הפאסיבית של האופנוע ושל הרוכב, כמו גם של הרכב האחר. כריות אוויר וציוד הגנה לרגליים הם האמצעים העיקריים.

יש לשפר את אופן ומשך הכשרת רוכבי הדו גלגלי בישראל. הכשרת רוכבי הדו גלגלי צריכה להיות מקיפה ונרחבת בהתחשב בנתוני ההיפגעות של אוכלוסייה זו. בנוסף רישיון לדו גלגלי ניתן להוציא היום עוד לפני רישיון לרכב, כך שמדובר באוכלוסייה של נהגים צעירים שם יש משנה תוקף לעניין הכשרת הנהג.

יש להבטיח תמריצים כלכליים (תמריצי מס, ביטוח וכו') לקידום השימוש באביזרי בטיחות הן בכלים עצמם (מערכות בטיחות מתקדמות) והן באביזרי בטיחות לרוכבים (קסדות, מגנים וכו').

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו .אם זיהיתם בפרסומנו צילום אשר יש לכם זכויות בו , אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות המייל info@rgg-news.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אולי יעניין אותך גם:

משטרה. צילום: נטלי פורטי

רמת גן: נתפס רוכב על אופנוע כשרישיון הנהיגה פקע לפני כעשור